Η διαφάνεια και η αξιοκρατία συνιστούν βασικούς πυλώνες της δημοκρατίας, ισχυροποιούν τους δημοκρατικούς θεσμούς, ανακτούν τη σχέση εμπιστοσύνης κράτους/πολίτη, ενισχύουν το κράτος δικαίου.
Κυρίαρχη πληγή στη μεταπολιτευτική δημοκρατία της Ελλάδας ήταν/είναι ο πελατειακός τρόπος λειτουργίας, ο οποίος σε συνδυασμό με την κακοδιαχείριση οδήγησε, άμεσα & έμμεσα, στη χρεοκοπία της χώρας το 2009.
Το 2009, το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε την ευθύνη, για τα όσα λάθη της μεταπολίτευσης, μα κυρίως αυτή του Κ. Καραμανλή -κύριου υπεύθυνου χρεωκοπίας της χώρας κ προστατευόμενου από ΝΔ/ΣΥΡΙΖΑ-, να μην επαναφέρει τη χώρα σε μία κανονικότητα του χθες αλλά να την αλλάξει. Δημιούργησε θεσμούς κ ψήφισε νόμους για την διαφύλαξη/υπεράσπιση της διαφάνειας κ της αξιοκρατίας.
Αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα διότι καλό είναι να θυμόμαστε: υπαγωγή όλων των προσλήψεων σε ΑΣΕΠ -μόνιμων κ συμβασιούχων, Διαύγεια, opengov, ηλ. συνταγογράφηση, αντικειμενικό σύστημα εκλογής σε Διευθυντικές θέσεις του Δημοσίου (ΑΣΕΠ), διαβούλευση νομοσχεδίων, αρχή καταπολέμηση μαύρου χρήματος, οικονομικός εισαγγελέας, κατάργηση τραπεζικού απορρήτου έναντι των ελεγκτικών αρχών, αναμόρφωση συστήματος προμηθειών με διεθνείς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, νέα υπηρεσία ηλεκτρονικής παραγγελίας ακαδημαϊκών συγγραμμάτων «Εύδοξος», αδιάβλητο σύστημα μεταγγραφών σε ΑΕΙ, αποδέσμευση της διαδικασίας επιλογής των ανώτατων Δικαστικών από την εκτελεστική εξουσία, με εισαγωγή του θεσμού ακρόασης των υποψηφίων από το Κοινοβούλιο, επιτάχυνση εκδίκασης σε θέματα διαφθοράς πολιτικών.
Η πλειοψηφία των όσων αναφέρω καταψηφίστηκε από ΝΔ και καταψηψίστηκε συντριπτικά από ΣΥΡΙΖΑ. Το ΠΑΣΟΚ λοιδορήθηκε, στιγματίστηκε, πολεμήθηκε και ήρθαν οι επόμενοι.
Η ΝΔ ”αγόρασε” επικοινωνία (όπως κ τώρα) και πούλησε το λεγόμενο success story, ενώ κατήργησε στην πράξη την κατεύθυνση προς τη διαφάνεια κ την αξιοκρατία. Ακολούθησε ο ΣΥΡΙΖΑ της ””κάθαρσης’ που ήρθε να διώξει τους ”’κλέφτες” κ αποδείχθηκε η πιο αντιθεσμική κυβέρνηση από το 1974 κ τούδε. Ας έρθουμε όμως στα σημερινά, διότι σημασία έχουν τα ”φρέσκα ψάρια” και από τα γνωστά ”βρούτσερ”, να δούμε λίγο τι έχει συμβεί και τι θα συμβεί στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, το βασίλειο των μετακλητών και των απευθείας αναθέσεων, επί υπουργίας Μηταράκη:
15 Ιανουαρίου 2020: Ορκωμοσία Μηταράκη – Κουμουτσάκου
10-11 Φεβρουαρίου Επιτάξεις χώρων σε Σάμο, Χίο και Λέσβο για την ανέγερση «κλειστών κέντρων»
18 Φεβρουαρίου 2020 : Με ΠΔ συνίστανται δυο ειδικές γραμματείες (Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων και Ειδική Γραμματεία Συντονισμού Εμπλεκομένων Φορέων). Χωρίς να υπαχθούν σε αυτές κάποιες υπηρεσίες. Σε κάθε Ειδική Γραμματεία δίνεται η δυνατότητα διορισμού μέχρι 2 μετακλητών υπαλλήλων
Σύνολο μετακλητών: 6
26 Φεβρουαρίου 2020 Σύσταση Τεχνικής Υπηρεσίας με τροπολογία της τελευταίας στιγμής σε άσχετο σχέδιο νόμου. Προβλέπονται 8 μετακλητοί υπάλληλοι και μετακλητός διευθυντής.
Σύνολο μετακλητών: 9
21 -25 Φεβρουαρίου 2020 Προκηρύσσεται διαγωνισμός με διαδικασία για τρία έργα με τίτλο «ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΡΙΦΡΑΞΗΣ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ» στα νησιά Χίο, Λέσβο και Σάμο. Συμμετέχουν 3 εταιρείες και μοιράζονται τα έργα. Η ανάθεση του έργου είναι τελείως προσχηματική και στόχο έχει να δημιουργήσει τετελεσμένα στα νησιά μετά τις επιτάξεις. Για την προστασία αυτών των εργολαβιών αποστέλλονται στα νησιά διμοιρίες ΜΑΤ με τη γνωστή συνέχεια.
5 Μαρτίου 2020 Νομοθετείται η δυνατότητα για απόρρητη διαδικασία σύναψης συμβάσεων για τα πληροφοριακά συστήματα ελέγχου εισόδου – εξόδου στις δομές με τροπολογία της τελευταίας στιγμής (νόμος 4674/20)
5 Μαρτίου 2020 Με την ίδια τροπολογία συστήνονται θέσεις μετακλητών υποδιοικητών σε Υπηρεσία Ασύλου και Υποδοχής και Ταυτοποίησης
Σύνολο μετακλητών:2
19 Μαρτίου 2020 Εκδίδεται απόφαση με την οποία χαρακτηρίζονται απόρρητες οι συμβάσεις για τα πληροφοριακά συστήματα ελέγχου εισόδου -εξόδου στις δομές φιλοξενίας
20 Μαρτίου 2020 Απευθείας ανάθεση σε εταιρεία security έργου φύλαξης στη Μαλακάσα για 5 μήνες. Κόστος 341.000 ευρώ
20 Μαρτίου 2020 Διορισμός μετακλητού στη θέση του διευθυντή της νεοσύστατης Τεχνικής Υπηρεσίας με αναδρομική ισχύ από 08/03. Ο διορισθείς είναι στέλεχος της ΝΔ χωρίς εμπειρία στα θέματα του Υπουργείου
24 Μαρτίου 2020 Δημοσιεύεται ΚΥΑ σύστασης 28 δομών Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο. Οι δομές λειτουργούσαν μέχρι τότε υπό τα ΤΟΣΚΕΔΠ. Η ΚΥΑ περιλαμβάνει τρία άρθρα. Στο πρώτο ορίζονται οι δομές, στο δεύτερο ορίζεται ότι οι διοικητές των δομών θα αμείβονται με 3.000 ευρώ το μήνα και στο τρίτο ορίζεται ότι η ΚΥΑ θα ισχύσει από τη δημοσίευση της. Οι δομές δεν έχουν προσωπικό μισθοδοτούμενο από το ΥΜΑΣ ενώ εντύπωση προκαλούν τα εξής:
* • κάποιες δομές είναι στην πραγματικότητα μισθωμένα ξενοδοχεία (9 στα Γρεβενά) ή ενοικιαζόμενα δωμάτια (27 στο Δήμο Βόλβης) η σύμβαση των οποίων λήγει στο τέλος του 2020
* • η δυναμικότητα των δομών ξεκινά από 80 άτομα και φτάνει μερικές χιλιάδες αλλά όλες έχουν έναν διοικητή που αμείβεται με το ίδιο ποσό
* • δεν υπάρχει καμία λογική συνένωσης των δομών σε επίπεδο νομού ή περιφέρειας. Υπάρχουν δυο και παραπάνω δομές στον ίδιο νομό που θα μπορούσαν να υπάγονται στον ίδιο διοικητή.
26 Μαρτίου 2020 Απευθείας ανάθεση σε εταιρεία security έργου φύλαξης στη Σιντική Σερρών για 3 μήνες. Κόστος 153.000 ευρώ.
6 Απριλίου 2020 Δημοσιεύεται ανοικτή δημόσια πρόσκληση για την πρόσληψη 32 διοικητών των δομών φιλοξενίας του ΥΜΑΣ. Η πρόσκληση δημοσιεύεται στη διαύγεια και στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης την Μεγάλη Δευτέρα με λήξη προθεσμίας υποβολής αιτήσεων την Μεγάλη Παρασκευή.
Σύνολο μετακλητών: Μέχρι 32 (ανάλογα με το αν καταλάβουν θέσεις ενεργοί δημόσιοι υπάλληλοι)
6 Απριλίου 2020 Δημοσιεύεται ανοικτή δημόσια πρόσκληση για 150 ΣΟΧ ΔΕ (γενικών καθηκόντων) 3μηνης διάρκειας. Η πρόσκληση δημοσιεύεται στη διαύγεια και στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης την Μεγάλη Δευτέρα με λήξη προθεσμίας υποβολής αιτήσεων την Μεγάλη Παρασκευή.
7 με 10 Απριλίου 2020 Δημοσιεύεται απόφαση διενέργειας Διαγωνισμού με διαδικασία διαπραγμάτευσης για την υλοποίηση του έργου με τίτλο: «Διαμόρφωση και βασική συντήρηση δομών του άρθρου 8 του Ν.4375/2016 στη Μαλακάσα». Στη διαδικασία καλείται μόνο μια εταιρεία και το έργο κατακυρώνεται την Μεγάλη Παρασκευή με προϋπολογισμό 4,365 εκ ευρώ.
22 Απριλίου 2020 Παρατείνονται οι συμβάσεις των συμβασιούχων της Υπηρεσίας Ασύλου εκτός από αυτές 17 εργαζομένων, η πλειονότητα εκ των οποίων έχει συνδικαλιστική δράση.
29 Απριλίου 2020 Συνάπτεται σύμβαση μίσθωσης ακινήτου μεταξύ του Υπουργείου και εκδοτικής επιχείρησης της Χίου. Ο υπουργός εκλέγεται στη Χίο…
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΗΤΑΡΑΚΗ (αποτελεί πρόσχημα για την ολοκληρωτική κατάργηση των θεσμών ελέγχου στο Υπουργείο. Είναι επικίνδυνο για τους θεσμούς, τη νομιμότητα, τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και δημιουργεί ένα κακό προηγούμενο που μπορεί να ακολουθήσουν στο μέλλον κι άλλοι υπουργοί)
Άρθρο 49
Σύσταση Μητρώου Εισηγητών-βοηθών χειριστών Ασύλου
Είναι ακατανόητο το τι θα προσφέρουν οι βοηθοί χειριστές αφού από τη διατύπωση της διάταξης διαφαίνεται ότι θα γίνεται εις διπλούν η εργασία της επεξεργασίας των αιτήσεων.
Οι δαπάνες για την αποζημίωση των βοηθών χειριστών θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την πρόσληψη περισσότερων χειριστών ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ή να προωθηθούν προς το υφιστάμενο μητρώο δικηγόρων που παρέχει νομική συνδρομή προς τους αιτούντες άσυλο (οι συγκεκριμένοι δικηγόροι εγγράφονται στο μητρώο κατόπιν εξετάσεων).
Η διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο και η ανάθεση υποθέσεων δεν έχει κανένα εχέγγυο αξιοκρατίας και υποκρύπτει την βούληση για δημιουργία ενός εκτεταμένου πελατειακού δικτύου με δικηγόρους.
Άρθρο 52
Σύσταση Νομικής Υπηρεσίας σε επίπεδο διεύθυνσης που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό και κατάργηση των αντίστοιχων Τμημάτων που λειτουργούσαν στις Υπηρεσίες Ασύλου και Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Ακολουθώντας το παράδειγμα της Τεχνικής Υπηρεσίας συνίστανται 3 θέσεις μετακλητών ενώ προβλέπεται ότι και η θέση του διευθυντή της Υπηρεσίας μπορεί να καλυφθεί από μετακλητό.
Η αλλαγή αυτή καταργεί οριστικά την αυτοτέλεια των Υπηρεσιών Ασύλου και Υποδοχής και Ταυτοποίησης μια που ο Υπουργός μπορεί να παρεμβαίνει άμεσα στη λειτουργία τους και μάλιστα με «νομικές εισηγήσεις» μετακλητών υπαλλήλων που εξαρτώνται πλήρως από αυτόν.
Σύνολο: 4 μετακλητοί
Άρθρο 53
Σύσταση θέσεων συνεργατών
Συνίστανται δύο (2) θέσεις για κάθε γραφείο Διοικητή, μία (1) θέση για κάθε γραφείο Υποδιοικητή (Υπηρεσίες Ασύλου και Υποδοχής και Ταυτοποίησης) και δύο (2) θέσεις στο γραφείο προϊσταμένου της Αρχής Προσφυγών.
Σύνολο: 8 θέσεις μετακλητών
Άρθρο 54
Σύσταση θέσεων στο Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου
Στο Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων συστήνονται δύο (2) θέσεις μετακλητών υπαλλήλων.
Σύνολο: 2 μετακλητοί
Γενικό Σύνολο: 14 νέες θέσεις μετακλητών
Άρθρο 55
Δαπάνες αντιμετώπισης μεταναστευτικής κρίσης
Το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου αποκτά απόρρητα κονδύλια. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι εξοργιστική αφού δεν υπάρχει καμία νομιμοποιητική βάση γι αυτό. Τελείως προσχηματικά επικαλούνται εθνικές ανάγκες υπαινισσόμενοι ότι αυτοί έχουν σχέση με τις μεταναστευτικές ροές. Αλλά δεν υπάρχει καμία αρμοδιότητα του ΥΜΑΣ που σχετίζεται με όλα αυτά.
Προβλέπεται διαδικασία απόφασης του Υπουργού μετά από εισήγηση τριμελούς επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν και δυο διευθυντές του Υπουργείου. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι δυο διευθυντές που θα επιλεγούν θα είναι οι μετακλητοί της Νομικής και της Τεχνικής Υπηρεσίας.
Άρθρο 56
Τροποποίηση άρθρου 96 ν. 4368/2016
Εδώ πρόκειται για την μεγαλύτερη υποκρισία της ΝΔ. Είχε καταγγείλει το άρθρο 96 του ν.4368/2016 ως τη βασική πηγή αδιαφάνειας. Στην αρχική του εκδοχή το άρθρο ήταν το εργαλείο αδιαφάνειας/ κατά παρέκκλιση διαδικασιών του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας που οδήγησαν στις γνωστές υποθέσεις που ερευνώνται από την OLAF.
Η ΝΔ όμως δεν το κατήργησε αλλά επέκτεινε τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων κατά παρέκκλιση σε όλο το δημόσιο με το νόμο 4650/19 θέτοντας ως όριο εφαρμογής της διάταξης το τέλος Ιουνίου του 2020. Τώρα επεκτείνει το όριο εφαρμογής της μέχρι τις 31/12/2021 επικαλούμενη «την αντιμετώπιση της απρόβλεπτης αύξησης των προσφυγικών-μεταναστευτικών ροών και της συνακόλουθης προσφυγικής μεταναστευτικής κρίσης”.
Μόνο που τον τελευταίο μήνα οι ροές είναι μηδενικές.
Άρθρο 59
Συμβάσεις πληροφοριακών συστημάτων Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου
Εδώ επεκτείνεται το εύρος εφαρμογής του άρθρου 112 του ν. 4674/2020 και το Υπουργείο, αποπειράται να εξαπατήσει τη Βουλή, ισχυριζόμενο ότι πρόκειται για «διευκρίνιση». Πλέον όλα τα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου υπάγονται στη διαδικασία των απόρρητων συμβάσεων δίνοντας το «ελεύθερο» στον Υπουργό να δώσει τα σχετικά έργα σε όποια εταιρεία επιθυμεί χωρίς καμία λογοδοσία. Προφανώς τα έργα των πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου επ ουδενί δεν έχουν διάσταση που δικαιολογεί την διαδικασία του απορρήτου.
ΥΓ: Η ΝΔ θα σουλουπώσει, ο ΣΥΡΙΖΑ θα κοπιάρει, εμείς συνεχίζουμε τη δομημένη αντιπολίτευση.